Co je bonus u povinného ručení?

Bonus (případně malus) je vlastně hodnocením klienta jako řidiče z pohledu pojišťovny

V zásadě porovnává 2 parametry:

  • délku trvání pojištění vozidla (v měsících) 
  • počet dopravních nehod, které za dané období klient způsobil 

Zjednodušeně tedy můžeme říci, že čím více měsíců nezpůsobíte žádnou nehodu, tím vyšší je váš bonus a tím vyšší je i sleva na pojistném. Výši konečné slevy určuje každá pojišťovna zvlášť. Podívejte se na průvodce, který se zabývá srovnáním nabídek povinného ručení

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) a bonusy u povinného ručení

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) shromažďuje informace o délce trvání pojištění a dopravních nehodách, které jste v tomto období zavinili. Tyto informace zasílají do ČKP každý měsíc jednotlivé pojišťovny. ČKP na vyžádání poskytuje informace o celkové délce pojištění a počtu způsobených dopravních nehod. Z těchto údajů pojišťovny vycházejí a odvíjí se od nich sleva a tedy i výsledná cena povinného ručení nebo také havarijního pojištění.

Ověření bonusu povinného ručení v databázi ČKP

Informaci o výši bonusu povinného ručení získá pojišťovna z databáze ČKP. Můžete ji zkusit vypočítat i vy, a to prostřednictvím snadného výpočtu.

Příklad výpočtu:

Celkový počet měsíců s pojištěním: 108

Počet zaviněných dopravních nehod: 1

Za každou dopravní nehodu pojišťovna odečte určitý počet měsíců. Nejčastěji je to 36 měsíců.

Výpočet: 108 – (1×36) = 72

Výsledkem je tedy bonus ve výši 72 měsíců. Jednotlivé pojišťovny pak používají speciální tabulky, kdy jsou počtu měsíců přiřazeny přesné slevy v procentuální výši. Maximální výši bonusu u jednotlivých pojišťoven jsme se věnovali v průvodci, který srovnává povinné ručení. Pokud je výsledek záporný, pak se jedná o malus a vy naopak zaplatíte za pojištění více.

Převod bonusu povinného ručení

Bonusy jsou evidovány pod rodným číslem a jménem nebo pod identifikačním číslem organizace (IČO).

Povinné ručení fyzická osoba

V případě, že máte povinné ručení sjednané jako fyzická osoba (pod rodným číslem), pak se bonusy povinného ručení vztahují k vaší osobě a ne k vozidlu. ČKP eviduje bonus pod vaším rodným číslem.

Typickým příkladem je nákup nového auta a uplatnění bonusu z předchozího povinného ručení. V takovém případě se bonus vztahuje na povinná ručení u starého i nového vozu.

Bonus povinného ručení můžete uplatnit také u havarijního pojištění.

Povinné ručení pod IČO

Pokud je povinné ručení evidováno pod IČO, pak je možné bonusy převádět jen v rámci stejné organizace. Zaměstnanec, který řídí firemní auto, tedy žádný bonus (pod rodným číslem) u ČKP nezíská.

Převod bonusu povinného ručení v rodině

U převodu bonusu povinného ručení v rámci rodiny (případně domácnosti) záleží na pojistných podmínkách dané pojišťovny. V minulosti bylo možné převádět bonusy i na potomky, ale to už v současné době není možné. Také převod bonusu mezi manželi nebo partnery se v nabídce pojišťoven již neobjevuje. V roce 2020 byla tato možnost zrušena nařízením České kanceláře pojistitelů.

Nechte si poradit od Frenkeeho. Pečlivě porovná nabídky jednotlivých pojišťoven a vybere nejvýhodnější povinné ručení přesně pro vás.

Často se ptáte

  • Co je zákonné pojištění vozidel?

    Zobrazit odpověď
    Co je zákonné pojištění vozidel?
  • Co řeší zákon o pojistné smlouvě?

    Zobrazit odpověď
    Co řeší zákon o pojistné smlouvě?
  • Jaké povinnosti řeší zákon o povinném ručení?

    Zobrazit odpověď
    Jaké povinnosti řeší zákon o povinném ručení?
  • Jak zjistím bonus povinného ručení?

    Zobrazit odpověď
    Jak zjistím bonus povinného ručení?
  • Jak zjistím, jestli je auto pojištěné?

    Zobrazit odpověď
    Jak zjistím, jestli je auto pojištěné?
  • Pojišťovna mi zvýšila cenu povinného ručení, protože jsem způsobil nehodu. Mohu např. vypovědět smlouvu, když se zvýšením nesouhlasím?

    Zobrazit odpověď
    Pojišťovna mi zvýšila cenu povinného ručení, protože jsem způsobil nehodu. Mohu např. vypovědět smlouvu, když se zvýšením nesouhlasím?

Příběhy, které bolí tělo i peněženku

Petra Lauberová, 32 let, prasklé vyhřívané čelní sklo

Petra má VW Sharan s vyhřívaným čelním sklem. Nechala si poradit a připojistila si čelní sklo na limit 20 000 Kč. Po několika týdnech si všimla drobné prasklinky v pravém dolním rohu skla. O několik dní později se z prasklinky stala prasklina přes celé čelní sklo a Petra musela na výměnu. Vzhledem k připojištění čelního skla bylo sklo vyměněno bez spoluúčasti. Kdyby připojištění Petra neměla a chtěla využít havarijního pojištění, tak bude platit spoluúčast, kterou má u havarijního pojištění – v tomto případě 5 %, min. 5 000 Kč.

Znám mnoho příběhů špatně pojištěných cestovatelů, kterým se dovolená prodražila o pořádný balík. Pomůžu vám, abyste se nestali jedním z nich.